SON DAKİKA

Tarımsal üretime ayar

Tarım ve Orman Bakanlığı'nın yayınladığı "Tarımsal Üretimin Planlanması Hakkında Yönetmelik" yürürlüğe girdi. Tarım havzaları ve tarım işletmeleri bazında tarımsal ürünlerin üretimi izne bağlandı.

Tarım bileşenleri içinde balıkçılık ve su ürünleri üreticiliği, bitkisel ürün üreticiliği, hayvan yetiştiriciliği ayrı ayrı başlıklarda değerlendirilip genel müdürlükler bazında teşkilatlanma geliştirilirken, arıcılığın görmezden gelinmesi, arıcılığın tarım bileşenleri içinde değerlendirilmemiş olması derin üzüntü yaratmıştır. Tarımsal stratejiler,  tarım reformu, tarım bileşenleri kavramları arıcılıktan bağımsız düşünülememelidir. Bakanlığın politika, strateji ve uygulamalardaki bütüncül yaklaşımının tarım bileşenlerini oluşturan ürünlere de bütüncül yaklaşmakla mümkün olacağı gözden kaçırılmamalıdır. 

Bitkisel ürün, balıkçılık ve su ürünleri üreticiliği ile hayvan yetiştiriciliği başlıklarında üretimin planlanması uygulamaları, son söz bakanlığa ait olmak üzere, bakanlığın merkez ve taşra teşkilatı, tahkim, keşif ve tespit komisyonları, Tarımsal Üretimin Planlanması Kurulu ve Teknik Kurul tarafından el ele yürütülecektir. 

Tarımsal Üretimin Planlanması Kurulu, tarımsal üretime konu ürün veya ürün gruplarını, üretim dönemleri itibarıyla bu ürün veya ürün gruplarından an az / en fazla ne kadar üretileceğini belirleyecektir. Bütüncül yaklaşımla tarım, tarım sanayisi, kırsal kalkınma sistemlerine uyumlu yönlendirmeleri yapacak, tarım ürünlerinin verimliliğinin artması, geliştirilmesi ve arz güvenliğini talep ve ihtiyaçlara göre oluşturacaktır. Tüm uygulamaları tarım havzası ve tarım işletmesi bazında gerçekleştirecektir. Tarımsal Üretimin Planlanması Kurulu toplantılarına ihtiyaç halinde yarar görülen kurum ve kuruluşlar, üniversiteler, ürün konseyleri, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör kuruluşlarının temsilcilerinin katkılarıyla uygulanabilen kararlar üretebilecektir. 

Valilik oluru ile oluşturulacak Teknik Kurul’un bakanlık, yerel yönetim, sektör sivil toplum kuruluşları, bilim yuvaları ayakları üzerine kurulacaktır. Hazırladıkları üç yıllık üretim planları Tarımsal Üretimin Planlaması Kurulu tarafından uygun görüldüğünde uygulanabilecektir. Teknik Kurul’un omuzlarına ağır yük yüklenmiştir. Kurul raporlarını, su kısıtı, sosyo-ekonomik koşullar, pazarlama olanakları, örgütlülük durumu, tarımsal altyapı, tarımsal sanayi durumu, depolama ve işleme kapasitesi, çiftçilerin mevcut alet ve ekipman varlığı, sulama durumu, münavebe, iş gücü olanakları, mera varlığı, otlatma kapasitesi, hayvan varlığı, su ürünleri üretim potansiyeli ve çiftçi deneyimleri göz önüne alarak hazırlayacaktır. 

Tarımsal üretimin planlanması; devletin pozitif yükümlülüğü ekseninde, anayasamız,  uluslararası sözleşmeler, yasal düzenlemeler, kalkınma planları, orta vadeli programlar, stratejik planlar;  arz-talep dengesi, gıda güvencesi-gıda güvenliği, nüfus-yerleşim, iklim-su, ekim-dikim, ihracat-ithalat başlıklarının sabitleri ve değişkenleri, geçmiş deneyimleri ve gelecek öngörüleri ile bilimsel yöntemlerle toplanan veri istatistiklerinin gerçekçi, nesnel ve tarafsız analizi ile mümkün olabilecektir. 

Bu yönetmelik hükümleri; Ar-Ge amaçlı üretimlere uygulanmaz. Üretimi ruhsat veya izne bağlanmış veya özel mevzuata tabi ürünlerin özel mevzuatta düzenlenen hususlarda uygulanmaz. Teknik Kurul tarafından belirlenen zati ihtiyaç ürünleri ve yönetmelik öncesi oluşturulmuş çok yıllık bitkilerden oluşan dikili alanlar ve ürünlerinde uygulanmaz. 

Denetleme, bakanlık il ve ilçe müdürlükleri tarafından ürüne, üreticiye ve sahaya dair belgeler ve bilgiler, izinler ve raporlar, üretici, ürün, saha eksenli kayıt sistemleri, uzaktan algılamalı veya fiziki gözlem içeren saha incelemeleri ile gerçekleştirilir ve tüm veriler kayıt altına alınır. Aykırı faaliyette bulunanlar mahallin mülki amirini tarafından idari yaptırım ile cezalandırılır. 

Tarımsal Üretimin Planlanması Kurulu’nun uygulamaları ve Teknik Kurul’un raporları tarımsal üretimi doğrudan etkileyecektir. Bu uygulamalar ve raporların bilimsel yöntemlerle toplanan gerçekçi verilerin analiz edilmesi haline amaca ulaşabileceği hepimizin malumudur. Bu da bölgenin tarım dışındaki alanlarda yetişmiş insan gücünün gerek ulusal gerek uluslararası projeler oluşturarak gelir elde etmesini sağlayabilecektir. Tarım dışında yetişmiş insan gücünün tarımsal üretim ile ilgili proje hizmeti üretmesi hukuk ve finans, yönetim ve insan gücü, mali müşavirlik ve gümrük gibi hizmetleri üreten meslek mensuplarının ihtisaslaşmasını sağlayacaktır.

İhtisas Organize Sanayi (Tarım) Bölgeleri ile Tarımsal Üretimin Planlanması konuları üzerinden, paydaşlar, bileşenler, içerik, nitelik ve çerçevesinin belirginleşmesine duyulan ihtiyacın giderileceği inancını taşıyoruz.