SON DAKİKA

Seyahatin geleceği nedir?

COVID-19 salgını sektörü neredeyse yok ettikten sonra seyahat sektörü yeniden canlanıyor. Bu yıl birçok ülke geçtiğimiz yıllara göre çok daha mutlu. Kazançlar yerinde…

Bir bakıma seyahat etmek geri dönüyor. Sektörün 2020'de değerinin %75'ini kaybetmesinin ardından 2024'ün sonuna kadar tam bir toparlanma kaydetmesi bekleniyor. Bunun çoğu, sözde "intikam seyahati" veya pandemi nedeniyle ertelenen uluslararası veya hayalindeki seyahatlere çıkan kişiler tarafından gerçekleştiriliyor.  Ancak yurtiçi seyahat de hızla toparlanıyor ve 2030'a kadar seyahat harcamalarının %70'ini temsil etmesi bekleniyor.

McKinsey tarafından yapılan “Seyahat ve konaklama sektörünün durumu 2024 raporu”nda en son seyahat trendlerine ve sektör oyuncularının buna göre nasıl ayarlama yapabileceklerine dair derinlemesine bir inceleme var. Seyahatte yapay zeka, kitle turizmi ve çok daha fazlası unsur artık rol oynuyor. 

Hep sorulan soruların başında Yapay zeka insanların seyahat etme biçimini nasıl değiştirecek?

1950'lerde jet motorunun tanıtılması seyahat sürelerini önemli ölçüde azalttı ve insanların seyahat etme biçimini sonsuza dek değiştirdi. Şimdi AI, sektörü benzer bir şekilde altüst ediyor. Bireysel gezginlere kadar sektör oyuncuları, seyahat planlamanın, rezervasyon yapmanın ve deneyimlemenin ne anlama geldiğini yeniden hayal etmek için üretken yapay zekayı kullanıyorlar.  Makine öğrenimi ve derin öğrenmedeki gelişmeleri kullanıyor. Gen AI'nın seyahat keşif sürecini önemli ölçüde kolaylaştırdığı oldukça açık.

Seyahat şirketleri için görev artık müşterilerle nasıl etkileşime girdiklerini, ürün ve hizmet geliştirdiklerini ve AI çağında operasyonları nasıl yönettiklerini yeniden düşünmektir. Araştırmacıların Digital'in tahminlerine göre, dijital ve analitik fırsatları bütünsel olarak ele alan şirketlerin kazançlarında % 25'e kadar bir iyileşme görme potansiyeli vardır.

Beş tür seyahat işletmesinden 17 şirketin yöneticileriyle yapılan görüşmelerde seyahat şirketlerinin ortaya çıkan teknolojilerle nasıl başa çıkabileceğine dair, Yapay Zeka Çağında Seyahatin Vaadi adlı sonuçtan alınan üç temel öğretinin ne olduğunu sordu. 

İlk olarak Segmentasyon. Şirketler, müşterilerle nasıl etkileşime gireceklerini ve onlara nasıl hizmet vereceklerini yönlendirmek için AI'yı kullanarak aşırı spesifik müşteri segmentleri oluşturabilirler. Segmentasyon tek bir makro özelliğe (iş veya eğlence gibi) dayalı olabilir veya yalnızca bir müşteriyle ilişkilendirilecek kadar spesifik olabilir.

Bir diğer unsur Sürpriz ve keyif. Seyahat bağlamında, jenerasyon AI, müşterilerle yolculukları boyunca etkileşim kuran, kişiselleştirilmiş seyahat güzergahları ve özel öneriler sağlayan ve beklenmeyen kesintileri çözmeye yardımcı olan dijital asistanlar şeklini alabilir.

Çalışanları daha iyi donatmak. Yapay zeka araçları, ön saflardaki çalışanların zamanını boşaltarak kişisel müşteri etkileşimlerine daha fazla odaklanmalarını sağlayabilir. Bu araçlar ayrıca yeni işe alınanlar için eğitim süresini kısaltabilir ve mevcut iş gücünün becerilerini hızla artırabilir.

Yapay zeka önemli, evet. Ancak Hopper'da fintech genel müdürü (GM) Ella Alkalay Schreiber'e göre, "Asıl zorluk, verileri anlamak, doğru soruları sormak, tahmini gerçekle karşılaştırmak ve bunu zamanında yapmaktır. Asıl zorluk, insan düşüncesi, sağduyudur."

Yani sonunda iş dönüp dolaşıp yine insanların başına patlıyor. Ama ben de bir gezgin olarak yapay zekadan faydalanıyorum. Öyle ki bana nereleri gezerken hangi müzik eserlerini dinlesem ruhuma iyi gelir onu bile söylüyor kerata. Akıllı telefonda yapay zeka çok daha mı akıllı oluyor nedir. Seyahat endüstrisi için heyecan verici olan şey, insanların daha fazla seyahat etmek istemesi ve harcanabilir gelirlerinin daha yüksek bir kısmını seyahate harcamaya istekli olmaları, bu da büyüme için piyasa temellerinin orada olduğu anlamına geliyor.

Yazımın başında da söylediğim gibi, 2020'de %75 düştükten sonra, seyahat 2024'ün sonuna kadar tam bir toparlanma yolunda. Özellikle, bu yıl tahmini 8,6 trilyon dolarlık seyahat harcamaları, yılın küresel GSYİH'sinin yaklaşık %9'unu temsil edecek. Amerika Birleşik Devletleri'nde seyahat, tüketici harcamalarının en hızlı büyüyen alanlarından biri olup, enflasyona göre ayarlandığında bile son 12 aylık dönemde %6 arttı. Ülkemizde de Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 2024 için 60 milyon turist ile 60 milyar dolarlık gelir hedefi koyduğunu hatırlatmak isterim. 

Bir de ulaşım, konaklama ve yeme içme ucuzlasa görün siz o zaman dünyayı.