SON DAKİKA

COVID-19 pazarlamayı nasıl değiştirdi?

Bu başlık size de bir fikir verebilir. Bugün hangi ortamdaki reklamlarla daha içli dışlı oluyorsunuz, geçmişte ne ile karşılaşıyordunuz. Bu konuda yurt dışında hazırlanan bir çok araştırma sonuçları ve yorumları var. Hepsinin ilk değindiği konu biraz iyimser süreci anlatıyor.

Pandeminin başında rekor düşüşe yaklaştıktan sonra, kriz senaryolarının iyi yönetilmesi ve teknolojik imkanlarla Pazarlama gücü rekor seviyeye ulaştı. 

Küresel pazarlama yetkilisi veya pazarlama direktörü olarak da adlandırılan pazarlama müdürü, bir organizasyondaki pazarlama faaliyetlerinden sorumlu kurumsal yöneticeler yani CMO’lar arasında yapılan anketin sonuçları şöyle: İyimserlik gösterdi diyenlerin oranı 60 puan civarında (0'dan 100'e kadar bir ölçekte). Salgının ortasında, Haziran 2020'deki Özel Covid Sürümü iyimserliğin 50.9'a düştüğünü gösterdi. Şubat 2021 yanıtlarının ortalaması 66,3 puandı -% 30,3'lük bir artış ve CMO Anketi tarihindeki en yüksek üçüncü değer.

Pazarlamanın yıldızları, pazarlamaya daha fazla önem veren şirketlerin yönetim kurulunda yaygınlaşmasıyla birlikte yükseldi. CMO Anketi, Haziran 2020'de, şirketlerin % 62,3'ünün geçen yıl pazarlamanın öneminin arttığını gördüklerini bildirdi. Şubat 2021'de bu sayı % 72,2'ye sıçradı. B2B Hizmetleri şirketleri, çalışan sayısı (% 92,3) ve gelirler (% 88,0) ve internetten daha fazla satış yapan şirketler (% 80,0) ile orta ölçekli şirketler ile birlikte en yüksek artışı (% 76,6) gördü. CMO’lar arasında yapılan bu ankette biraz kendilerine değer çıkardıklarını sanabilirsiniz. Ama bu anket çok tutarlı ve tarafsızlığı kanıtlanmış bir anket. İlk önce Pazarlamacılar Savunmada kalmayı ve krizi yönetmeyi planlayıp hücum stratejisine  geçmişlerdi. Bu da salgından kurtulmak, mevcut müşterilere tutunmak ve müşterilerle bağlantı kuran marka değeri oluşturmak anlamına geliyordu - Haziran 2020'de pazarlama liderleri tarafından derecelendirilen en önemli iki hedef vardı. İlk hedefte yeni müşteriler edinme ki bu konuda +% 48,6 lık bir artış sağladılar.  Daha sonra pazarlama ROI'sini (+% 105,6) artırarak, hayatta kalmaktan rekabete ve para kazanmaya doğru bir kaymaya geçtiler. Ayrıca, Haziran 2020'de bildirilen% -9,2'lik kayıplardan geçen yıl müşteri edinme performansında% 6,3'lük bir artış bildiren pazarlamacılarla yeni müşteri edinme etkinliği hızla artmış oldu.

Pandemi, birçok şirkette hızlı bir dijital dönüşümü zorunlu kıldı. 

Bu gereksinimin ardından, hem Haziran 2020 hem de Şubat 2021'deki en önemli iki pazarlama fırsatı, "daha iyi dijital ara yüzler oluşturmak" ve "pazara açılma iş modellerini dönüştürmek" oldu.

Pandemi ve dijital yapı ilerledikçe, iki arka uç altyapı fırsatı da ortaya çıktı. Özellikle, pazarlamacıların% 42,8'i, geçen yılın Haziran ayından bu yana% 25 artarak Şubat 2021'de müşteri iletişimini iyileştirmek için otomasyon teknolojisine yatırım yaptıklarını bildirdi ve pazarlamacıların% 42,5'i, Haziran 2020'den bu yana% 71'lik bir artışla veri entegrasyonuna yapılan yatırımları açıkladı. Böylece, bu yıl internet satışları yeni zirvelere ulaştı.

Ülke genelinde evde kalma siparişleri verildiğinde, pandemi sırasında internet satışları arttı. 2015'ten 2019'a satışların yaklaşık  % 12'sinde gezinirken, internet satışları Şubat 2020'de % 13,5 ile yeni bir rekor gördü. Bitmedi ardından Haziran 2020'de % 19,3'e ve Şubat 2021'de % 19,4'e sıçradı. Bu hesap şirketlerin çalışan sayısı ve gelirleriyle ölçüldü. Tüm göstergeler, bu yeni çevrimiçi rutinlerin çoğunun kalıcı olacağı ve daha güçlü dijital yatırımlarla birleştiğinde, pazarlamacıların bu kanal aracılığıyla değer sağlamaya odaklanmaya devam etmesi gerektiği yönünde. Zaten her şey yoluna girmeye başlayınca da beklenilen pazarlama harcamalarında artış oluyor. 

Şubat 2021, CMO Anketi dijital pazarlama harcamalarının  % 11,5 artarak yıl için pazarlama yatırımlarının doğasını kökten değiştirdi.  COVID-19, sürdürülebilirlik odağını ürünlerden promosyonlara taşıyor artık. Pandemi vurduğunda, sürdürülebilirlik, temel strateji olarak bunu belirten pazarlamacılar sürdürülebilirlik odaklarını değişime kaydırdılar. Şubat 2020'deki % 49'dan Haziran 2020'de % 58 yanıt veren pazarlama promosyonları. Şubat 2021 seviyeleri % 45'e düştü. Önemi artan bir diğer faktör ise Haziran 2020'de % 10,7'den Şubat 2020'de % 15,5'e yükselen "marka değişimi."

Pandemi sona ermemiş olsa da, pazarlamacılar, şirketlerinin fırtınayı atlattığını ve ileride daha güneşli gökyüzü gördüğünü bildiriyor. Bektaşi'nin içtiğinin tadını tahmin etmesi gibi “bundan kötüsü yoktur her halde” demiş ya. Biz de bir daha bu kötü günleri yaşamayalım.