SON DAKİKA

Başlarken zengin olmak

Geçtiğimiz gün bir haber gözüme ilişti ve yatırımcılarına gıpta ettim. Çalışanların ve öğrencilerin ev arkadaşı bulabileceği ve son enflasyonda artan kiralara çare olması için kurulan bir internet sitesi yerli girişim Roombadi, 2 milyon dolar değerleme üzerinden ilk yatırımını almış.

Aslında düşündüğünüzde herkesin aklına gelebilecek bir fikir ama, birileri sizden önce düşünüp yapmış. Bu işten anlayan kişilerin yaptığı bir internet sitesi. Yemek isteme için kurulan bilindik bir web sitesi ekibi bu işi gerçekleştiren. İlk işlerinin şirket satışından aldıkları muazzam para var. Hala konuşuluyor piyasada. Ama yeni kurdukları bir web sitesi için de 2 milyon değerleme yatırımı almışlar helal olsun. 

Pandemi sonrasında artan kira artışlarından sonra ortaya çıkan bir proje bu. Çok kısa bir sürede Türkiye’nin 81 iline ve 288 ülkeye yayılmış olan girişim. Yeni yatırımla birlikte büyümesini sürdürecektir. Bu fikri üretenleri ve uygulayanları ve destekleyenleri candan kutluyorum. Bir dönem benimle çalışan Şebnem Hanım kumda kahve makinası yapacağım hocam dedi. Ben doğrusunu isterseniz bu tip bir makinanın ne kadar gerekli olduğunu ve marketlerde satılabileceğini pek düşünemedim. Ancak, Şebnem işi başarıyla gerçekleştirdi. Şimdi bu işten para kazanabiliyor. 

Bu konuda yazmaya karar vermeye balayınca size her gün kullandığınız ürün ve hizmetlerin nasıl başladığını da anlatmak istedim.  Başarıya giden bu yol hiç de kolay değildir. Finansmanı güvence altına almanın zorluğu ya da gerekli bir yeniden markalaşma zor bir süreç. Startuplar her zaman bir gecede başarılı olamaz. Anlatılan bu girişimci başarı öyküleri dayanıklılığı, yaratıcılığı ve bazı durumlarda iyi şansı öne çıkarıyor. Sektör ne olursa olsun, startup ve iş dünyası ilham verici ve benzersiz hikayelerle dolu. Bir startup kurucusu olmayı planlıyorsanız veya sadece startup alanıyla ilgileniyorsanız, bugün var olan yolları şekillendiren kişilerden öğrenmek en güçlü eğitim araçlarından biri olabilir. Piyasada en çok destek alan Teknoloji, sağlık ve sağlıklı yaşam, e-ticaret gibi konular.

Girişimcilik konusunda, en motive edici birkaç startup başarı örneğini size hatırlatmak isterim. 

İlk olarak, başlangıçta üniversite öğrencilerinin bağlantı kurması için bir platform olarak geliştirilen haberleşme ağı var. Hızla büyüyerek her yaştan ve her kesimden kullanıcı için en popüler sosyal medya platformu haline geldi. Facebook’tan söz ediyorum 2004 yılında kurulduğunda 1000'den fazla kullanıcıya ulaşması yalnızca 24 saat sürdü. 

Ya da 190 ülkede 40 milyon ürün satan 1,7 milyon perakendeciyi tek bir platformda birleştiren çevrimiçi el sanatları mağazası olarak internet üzerinden satış yapan, 2005 yılında üç arkadaş arasındaki bir fikirden yola çıkılarak oluşturulan Etsy’yi bir düşünün.  Kendi el yapımı mobilya işine para bulmaya çalışırken internetten satış yapabileceği fikrini geliştirip çevrimiçi bir satıcı grubunu desteklemek için harekete geçtiler. 2008 yılından bu yana dünyanın en değerli 116. Şirketi oldu ve şu an 12,79 milyar dolar değerinde.

Bu yazdığım hikayelerin hepsi bir fikirden yola çıkılarak oluşturuldu ve bu fikrin peşinde koşanların şimdi çok paraları var. Gördüğünüz gibi başarılı bir startup şirketi oluşturmak için herkese uyan tek bir yaklaşım yok. Ancak bu son derece başarılı girişimciler arasında bazı ortak noktalar var; fikirleri vardı ve kendilerini fikirlerini hayata geçirmeye adamışlardı. Startup fikriniz ister yaygın bir soruna çözüm olsun, ister mevcut bir sektöre benzersiz bir yaklaşım olsun, startup başarı öykünüz sıkı çalışmanız ve kararlılığınızla başlar.

Çok sayıda girişimci türü var. Ama, genellikle startup kurucularına atfedilen bir takım ortak özellikler vardır. Girişimcinin en önemli özelliklerinden bazıları tutku, yaratıcılık, motivasyon ve öz disiplindir. Aynı zamanda uyumlu, gözlemci ve risk almaya istekli olmaları da gerekir.

Bir uygulama için harika bir fikriniz ve bunu gerçekleştirecek beceri setiniz varsa, uygulama geliştirme kazançlı ve ödüllendirici bir çaba olabilir. Yatırımcı aramadan önce fikrinizin henüz geliştirilmediğinden ve potansiyel bir pazarın olduğundan emin olmak için biraz araştırma yapmanızda yarar var.

Unutmayın ki kocaman bir servet ufak bir fikirden başlayabilir.  Harika bir fikri olan, kendini motive eden, tutkulu, yaratıcı ve uyum sağlayabilen bir kişiyseniz; girişimcilik için doğmuş olabilirsiniz.