SON DAKİKA

Bir Sevgililer günü daha geçti

Umarım bu sene "Sevgililer Günü " sizin için çok hayırlı geçmiştir. Ben aslında bu tip günlere çok rağbet etmeyen bir adamım. Çünkü sevgi bir güne indirilemez. Her gün sevgililer günü bence.

Etrafımdaki dostlarım 14 Şubat öncesi ne hediye alacaklarını, daha sonra da kritikleri bana anlatıp durdular. Bende o kadar çok sevgili var ki anlatamam. Belki bu yıl hepsine birer hediye alamadım ama buradan onları tebrik ediyor. Durun sinsice düşünmeyin. Annem başta olmak üzere karım, kızım ve diğer sevgililerimin yani arkadaşlarımın dostlarımın bu müstesna günü kutlu olsun. 

14 Şubat hediyelerine ortalama 88$ dolar harcanmış. Bu yıl da pandemi alışkınları nedeniyle internet üzerinden alış veriş patladı. 

Özel gün ve tarihler, satışları artırabilmek için online pazaryerlerine yılın diğer dönemlerine oranla çok daha etkili fırsatlar sunuyor. E-Ticaret Altyapı Sağlayıcıları Derneği (EDER) Sözcüsü  ve Projesoft CEO’su Yüksel Eminoğlu, yılın en çok alışveriş yapılan dönemlerinden biri olan Sevgililer Günü’nde konuştuk. Dediğine göre, Kişiselleştirilmiş ürün ve hızlı teslimat bu yıl da öne çıkmış.

Altyapı sağladıkları online pazaryerleri analizlerinden elde ettikleri verileri paylaştı bizimle, kampanya dönemi satışlarında öncelikle temel tüketici davranışlarının unutulmaması gerektiğine dikkat çekti. Hediye aramalarının ilk olarak arama motorlarından başlayıp, tüketicilerin %61'inin bir ürünü satın almadan önce yorumları okuduğunu ve sipariş vermeden önce en az üç sitede benzer ürünlere baktıkları  saptanmış. Bu temel bilgilerin yanı sıra unutmamamız gereken en temel kural ise hediyenin sevgiliye veya eşe alındığıdır. Dolayısı ile burada önemli olan ürün kadar alınan ürünün tüketiciye ne şekilde sunulduğudur. Statista tarafından yapılan bir araştırmada Sevgililer Günü’nde alınan hediyelerin rakamsal değerlerine bakıldığında, sevgili veya eşe alınan hediyeler ortalama 88Amerikan Doları civarında değere ulaşırken, aile büyükleri veya çocuklar için alınan hediyelerin ise 25 ABD doları sepet ortalamasına sahip olduğu görülüyor. 

2021 Yılı Sevgililer Günü satış raporlarında öne çıkan başlıklara göre, en çok satılan ürünler şöyle sıralanmış; Üstünde sevgiliye özel harf, sembol ve tarih olan takı satan siteler en yüksek satış adedi ve ciroyu yapmışlar. Burada sepet ortalamasının yüksek olmasının yanı sıra hızlı teslimat da satışlarda önemli  rol oynadı. 

Özelleştirilen hediyeler de ilk sırada yer alıyor. Ama, bu arada hediye çeşitlerine baktığımızda kupa veya çerçeve gibi ürünler değil de daha özellikli, ayrıcalıklı ve nadir ürünlerin yer alması tüketicilerin daha özenli tercihler yapma arayışında olduğunu gösteriyor. El yapımı çikolata üreten ve bunları tüketicilerin tercihlerine göre sunan firmaların satışları da yeni yıl hediyelerine ve Anneler Günü’ne göre oldukça yüksekti. Seçilen hediye paketlerine baktığımızda da sunumun önemi ve atıf edilen değeri rahatlıkla görebildik. Elektronik ürün satılan siteler de satılan ürünler ve değerleri dolayısı ile tercihte üst sıralarda yer aldılar.

Satışlarını artıran firmalar neler yaptı?

-Aynı gün teslimat/kurye hizmeti sunan siteler aradaki teslimat ücretine rağmen tercih sebebi oldular.

-Birden çok paket seçeneği sunan siteler, müşterilerin zevklerine uygun paket ve sunum deneyimi yaşattıkları için tercihte hep üst sıralarda yer aldılar.

-Sattıkları ürünleri sadece not değil, resim gibi öğeler ile de özelleştirme imkânı veren siteler iyi satışlar elde ettiler.

-Müşterilere hediye önerileri veren ve kolay bir şekilde hediye kombinler oluşturmalarını sağlayan siteler hem sepet ortalamalarını yükselttiler hem de müşterilerin tercih sebebi oldular.”

Sevgililer Günü’ne tüketicilerin beklentilerini iyi anlamanın ve onlara farklı, kişiselleştirilmiş çözümler sunabilmenin başarılı kampanyaların satışın temeli olduğu bir kez daha ortaya çıktı. Bu 14 Şubat’a geçmiş dönemlerde elde edilen veriler ışığında hazırlık yapmak, hem firmalar hem de tüketiciler için memnuniyet yaratan sonuçlar ortaya koymuştur. 2022'de Dünyada hediye için harcanacak para 23,9 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Alışveriş yapanlar bu yıl ortalama 175.41 dolar harcayacaklar, geçen yıl 164.76 idi. Ülkemizde ise, 14 Şubat Sevgililer Günü’nde yaklaşık 12 milyar TL’lik bir ekonomik hareket oluşmuş. Kesin rakamlar tabii bir kaç güne kadar açıklanır ama, durduk yerde 12 milyarın el değiştirmesi insanlara ne kazandırdı çok merak ediyorum. Ama bir çok evi kırmızı güller süslemiştir eminim.