SON DAKİKA
Haber Merkezi | Eğitim Pazartesi 10 Haziran 2024 13:56

TYT SINAVINA GÖRE DAHA ZOR VE GEOMETRİ DE AYIRT EDİCİ BİR SINAVDI

Matematikte öğrenciler bu sene 31 matematik ve 9 geometri sorusuna cevap verdiler. İlk 13 soru TYT konularını da içinde barındıran orta seviyede sorulardan oluşuyordu.

TYT Sınavına Göre Daha Zor ve Geometri de Ayırt Edici Bir Sınavdı

10. sınıf konusu olan faktöriyel sorusu son yılların bu konudaki en uğraştırıcı sorusuydu. Her yıl 1 soru yer alan olasılık konusundan AYT’de 2 soruya yer verildi ancak ikisi de kazanımlara uygun ve yapılabilir sorulardı. 11.sınıf müfredatından 5 trigonometri sorusu soruldu ve üst düzey sorulardı. 12. sınıf müfredatından limit, türev, integral soruları bilgi gerektiren ve uğraştırıcı sorulardı.  Her yıl olduğu gibi bu yıl da grafik soruları üzerinden yorumlamalara yer verilmişti. Matematik sınavı kazanımlara uygundu ancak ortanın üzerinde bir sınav olduğu için genel net ortalaması olumsuz etkileyebilir. Geometri sorularının, ağırlıklı olarak 10 ve 11. sınıf konularından oluşmasıyla birlikte, bilginin yanında yorum yapmayı da gerektirdiği bir sınavdı. Genel olarak zorlayıcı ve bilgi gerektiren bir sınavdı.

FİZİK

“Geçen Yıllara Göre Zor Bir Sınavdı”

Fizik soruları; öğrencilerin günlük hayatta karşılaşabileceği durumlarla, fizik dersinde öğrendiği nicelikleri birleştirme ve yorumlama yeteneğine dayanmaktadır. Tüm sorular MEB’in yayınladığı kazanımlara uygun hazırlanmıştır. Fiziksel nicelikleri grafik üzerinden analiz etme ve yorumlamaya dayanan 2 tane soru sorulmuştur.  

“Hesaplama Olmayan, Kavramsal Düzeyde Sorulardan Oluşan Bir Sınavdı”

2024 AYT fizik soruları MEB müfredatına uygun hazırlanmıştır. Son yıllarda sorulan soru kalıplarının dışında soru yoktu. Hesaplama isteyen birkaç soru mevcuttu. Diğer sorular fizik okuryazarlığının yanında fiziksel kavramlarını özümseyen öğrencilerin yapabileceği seviyedeydi. Bunun yanı sıra yorumlama gerektiren ve çeldirici olmayan sorulardan oluşmuştu. 7 soru 11.sınıf müfredatından 7 soru 12.sınıf müfredatından hazırlanmıştır. Son iki senenin kazanımlarına hâkim olan öğrencilerin sınavda başarılı olacağı söylenebilir.

KİMYA

“Temel Kimya Bilen Her Öğrencinin Yapabileceği Sınav”

2024 yılı TYT Kimya soruları MEB müfredatı dahilinde olup öğrencileri yormayacak tarzda soruların olduğu söylenebilir. İşlem yapılması gereken soruların orta seviyede, yorumlanması gereken soruların ise bilgi birikimini ölçecek seviyede olduğu gözlemlenmiştir. Öğrencilerin özellikle kimya okuryazarlığı, temel kimya kavram bilgisi ve kimya temel hesaplamaları yapabilme becerilerini ölçmeye dayalı olduğu görülmüştür. Sınavın genel olarak orta-kolay zorluk seviyesinde olduğu gözlenmektedir.

“Kimyada Başarılı Bir Ölçmenin Olduğu AYT Sınavı Oldu.”

2024 AYT Kimya testinde her yıl olduğu gibi 13 kimya sorusunun 8’i 11. sınıf, 5’i 12. sınıf konularından sorulmuştur. Tüm sorular, beklenen konulardan gelmiş ve sürpriz bir soru sorulmamıştır. Ancak soruların yarısı bazı yıllarda olduğu gibi işlem gerektirdiğinden, bazı öğrencileri zorlamış olabilir. Soruların anlaşılır olduğu, önceki yıla göre öğrencilerin zorlanmayacağı soru tarzlarına yer verildiği görülmüştür. Sınavın geçen seneye göre biraz daha zor olduğu söylenebilir ancak iyi hazırlanmış öğrenciler ve MEB müfredatına hâkim ve 11. sınıf ve 12. sınıf kitaplarını başarılı bir şekilde iyi analiz edip bitiren öğrencilerin başarılı olacakları görülecektir.

BİYOLOJİ

‘’Bilgiye Dayalı ve Dikkati Ölçen Sorular’’

Biyoloji soruları eşit konu dağılımlı sadece dikkat gerektiren bilgi soruları olarak gelmiştir. Kalıtım, canlıların yapısında bulunan temel bileşenler, eşeysiz üreme çeşitleri, besin ağı, hücre ve canlılar dünyası konularından sorular vardı. Temel biyoloji bilgisi ile süreyi yönetebilen öğrencilerin kolaylıkla yapabileceği nitelikteydi.

“Zorluk Derecesi Orta Düzeyde Bir Sınavdı”

Öğrencilerin yıl içerisinde girmiş olduğu deneme sınavları ile benzer seviyede olan bir sınavdı. Fazla soru çözen öğrencilerin zorlanmadan yapabileceği sorular içeriyordu. Biyoloji 11. ve 12. sınıf kazanımlarından eşit dağılım olduğunu söyleyebiliriz. Dikkati ölçen sorular çoğunluktaydı. Yoruma dayalı değil daha çok bilgi içeren sorulara yer verildiği görülmüştür.

TARİH

‘’Geçen Seneye Göre Kolay, Çalışanı Çalışmayanı Ayırt eden Bir Sınav’’

Tarih testinde çıkan toplam 5 sorunun 3’ü paragrafta verilen bilgileri anlamaya ve yorumlamaya dayalı olup 2’si kolay 1’i orta zorluktaydı. Geriye kalan iki soru bilgiye dayalı olup bir tanesi orta, diğeri ise zor seviyeydi. Öncüllü olan tek bir soru olmakla birlikte diğerleri salt şık üzerinden sorulmuştur. Sınav pratiği olan, çalışma disiplinli öğrencilerin rahatlıkla yapabileceği, kısacası çalışanı-çalışmayanı ayır edici bir sınav olduğunun kanaatine varılmıştır.

“Şans Faktörünün Az Olduğu, Alan Yeterliliğinin Ölçüldüğü Bir Sınavdı”

MEB müfredatına uyumlu, tüm sınıf seviyelerinden seçilmiş sorular vardı. AYT 1’de bir tane ve AYT 2’de bir tane olmak üzere toplam 2 tane yorum sorusu, yine AYT 1’de bir tane, AYT 2’de bir tane olmak üzere toplam iki tane öncüllü soru bulunuyordu. Bununla birlikte diğer sorular salt şıklar üzerinden hazırlanmıştı. Kronolojik bağlantı kurabilen, kavram becerisi iyi olan öğrencilerin yapabileceği; soruların açık, istenenin net olması bireylerde şans faktörünün en aza indiği, soru dağılımının bilgi ağırlıklı olması sebebiyle bilenin yapabileceği bir sınav olduğunu görüyoruz. Orta ve zor seviyede soruların çoğunlukla yer aldığı sınav; amacına hizmet etmiş, alan yeterliliğini ölçen bir sınav olmuştur. Bunun yanında popüler konulardan soruların çıkması, sınav egzersizi olan, çoktan seçmeli sorularla pekiştirme yapan bireyleri bir adım öne çıkarmıştır.

COĞRAFYA

“Daha Önceki Yıllara Göre Daha Zorlayıcı ve Yorumdan Ziyade Bilgi Ağırlıklı Sorular Mevcuttu”

MEB kazanımlarına uygundu. Ağırlıklı olarak 10. sınıf müfredatından kazanımlar içermekteydi. Nüfus piramitleri sorusu zorluk derecesi oldukça kolay bir soruydu. Atmosferin özellikleri sorusu iklim elemanlarından sorulmuştu ve zorluk derecesi kolaydı. Ülkemizde doğal afetler sorusu daha önceki yılların soru tarzından farklıydı ve zorluk derecesi orta düzeydeydi. Dünya haritasında iklim bölgesi yorumlama sorusu şekilsel bölge konusundan zorluk derecesi kolay bir soruydu. Türkiye’de bitki formasyonu sorusu zorlayıcı düzeyde bir soruydu çeldirici şıkları güçlüydü. Geçtiğimiz yıllara göre eleyici soru sayısı daha fazlaydı. Yorum sorularından ziyade bilgi soruları ön plandaydı. Ağırlıklı olarak 

10. sınıf müfredatından sorular bulunmaktaydı. Öğrencilerin harita bilgisini ölçmek için her yıl olduğu gibi Dünya ve Türkiye Haritası soruları mevcuttu. Sınavın geneli değerlendirildiğinde Coğrafya daha zorlayıcıydı.

FELSEFE

"Bilgi ve Yoruma Dayalı Bir Sınavdı"

Felsefe sorularının bilgiye dayalı yorum gücünü ölçen, paragrafı dikkatli ve doğru okuma becerisi gerektiren sorulardan oluştuğu görülmüştür. Sorularda analitik düşünme ve derinlik gerektiren paragraflara yer verilmiştir. Genel olarak öğrencileri zorlayan bir branşlardan bir tanesi olmuştur.

“Doğrudan Bilgiyi Ölçen Bir Sınavdı”

2024 AYT Felsefe Grubu soruları, müfredat ile uyumluydu. Yorum ve bilgiye dayalı soruların harmanlanarak şıklarda çeldiricilerin bulunduğu görülmektedir.

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ

“Kavram Bilgisine Dayalı Yorum Ağırlıklı Bir Sınavdı”

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları genel olarak; kavram bilgisine dayalı ve okuduğunu anlama-yorumlama şeklinde hazırlanmıştır. Burada önemli olan kavramların bilinmesi ile birlikte bilgiyi yorumlama becerisinin öne çıkarılmasıdır. Sınavda iki bilgi sorusu bulunmakta olup geri kalan üç soru okuduğunu anlama ve yorumlama üzerine sorulmuştur. Sınav, kavram bilgisi yeterli olan her öğrencinin başarabileceği niteliktedir.

“’Bilgi Düzeyini Ölçen ve Ayırt Eden Bir Sınavdı”

AYT Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları, alışılmışın dışında sorular içermiyordu. Soruların, lise müfredatına uygun bir şekilde hazırlandığı ve orantılı bir dağılıma yer verildiği görülmüştür. Sınavın genelinde, öğrencilerin bilgi düzeyini ölçmeye yönelik sorular olduğu anlaşılıyor. Soruların ikisi yorum ve analiz yeteneğini ölçmeye yönelik olup dördü öğrencilerin bilgi düzeyini ayırt etmeye dayalı kavram sorularından oluşmaktadır. Genel olarak sınavın değerlendirilmesi için ise öğrencilerin bilgi düzeyini ölçen ve müfredat konularını kavrayanların başarabileceği bir sınav olduğunu yönündedir.