Dünya çapındaki etkin girişimcileri destekleyen bir girişimci ağı olan ve 2007 yılından bu yana
ülkemizde de faaliyet gösteren Endeavor Türkiye ile teknoloji şirketleri için strateji, liderlik ve insan &
kültür konularında danışmanlık veren Melon’ın ortak yürütülen “Türkiye Teknoloji Sektörü Ücret ve
Yan Haklar Araştırma Raporu Haziran 2024” 9 Temmuz’da yayınlandı. Araştırma için Türkiye’nin hızlı
büyüyen 71 teknoloji şirketinden veri alındı. 2024 yılının ilk yarısı sonuçlarına göre, enflasyonun
giderek yükselmesine rağmen asgari ücrete yansımadığı, bu nedenle de belirsizlik ortamının devam
ettiği ortaya çıktı. Tüm bu ekonomik koşullar nedeniyle şirketlerin de ücret artışı konusunda henüz net
bir plana sahip olmadığı görüldü.
Dövizle maaş enflasyona yenik düşüyor
Teknoloji şirketlerinin yüzde 49'u Temmuz ara döneminde ücret artışı yapmayı planlarken, yüzde 33'ü
henüz karar vermemiş durumda gözüküyor. Yüzde 18'lik bir kesim ise ücret artışı yapmayı planlamıyor.
Bu durumda kararsızlar ve ücret artışı yapmayacağını dile getiren şirketlerin toplam oranı ise yüzde
51’i buluyor.
Araştırmaya katılan her 5 şirketten 1'i ise ücret artışlarında dövizi baz aldığını açıklıyor. Araştırmaya
katılan şirketlerin yüzde 18'i çalışanlarına döviz bazlı ödeme yapmaya devam ediyor. Ancak
enflasyonun döviz kuru yükselişi üzerinde seyretmesi çalışanlar açısından döviz bazlı ödeme alsalar
bile, ücretlerde artış beklentisi içinde olduklarını gösteriyor.
Şirketlerin günlük yemek desteği 225 TL’ye yükseldi
2023 sene sonunda 121 TL olarak belirlenen medyan yemek ücretinin Haziran 2024 itibariyle yüzde
88'lik bir artışla medyanda 225TL'ye yükseldiği görülüyor. Alt çeyrekte bu oran 170 TL olurken, üst
çeyrekte günlük yemek desteği 250 TL oluyor. Günlük yemek desteğinde fiyat artışına devam
edeceğini belirten şirketler çoğunlukta.
Türkiye artık genç bir ülke değil!
Sadece beş yıl önce, 2018 yılında Türkiye yaş ortalaması 32 iken 2024 yılına geldiğimizde bu sayısının
34 olduğu görülüyor. Araştırma sonuçlarına göre, 2010’lu yıllarda Türkiye’nin kendini “genç ve dijital
bir pazarız” şeklinde pazarladığı hikâyeler artık eskisi gibi anlamlı gözükmüyor. Çünkü Türkiye’den çok
daha genç ve dinamik olan birçok ülkenin son dönemde öne çıkmaya başladığı görülüyor.
Araştırma sonuçlarını değerlendiren Endeavor Türkiye Genel Sekreteri Aslı Kurul Türkmen
“Çalışmamızı beşinci defa yürütüyoruz ve son beş senede tüm dünyada yaşam ve çalışma şeklimiz
başta olmak üzere, global ve yerel ekonomik konjonktür büyük ölçüde değişimler geçirdi. Bunca
değişim olurken bugün yeni bir insan kaynağının iş gücüne dahil olduğunu ve yeni jenerasyonun beklentilerinin değiştiğini görüyor, bir yandan da Türk asıllı şirketlerin yurt dışındaki başarılarına şahit
oluyoruz. Aslında her zorluk, bir fırsat yaratıyor. Dünyada da çok heyecan verici değişimler oluyor.
Yapay zekâ teknolojilerinin entegrasyonu, oyunun kurallarını değiştiren bir unsur olma niteliğini devam
ettiriyor. Değişimi ilk yakalayan ve bu hıza ekonomik anlamda ayak uydurarak bu değişimi yaratan
girişimler, başarıyı yakalamak ve sürdürmek için çok güçlü ekiplere sahip olmak durumunda. Biz, bu
çalışmada aslında bu güçlü ekipleri nasıl sürdürülebilir kılabildiklerini anlamayı hedefliyoruz. Bu veriyi
oluşturmamızı sağlayan, çalışmaya katılan girişimlere ve tabii ki Melon ekibine içtenlikle teşekkür
ediyorum.” dedi.