TRAFİKTEKİ ZARARLAR SİGORTA ŞİRKETLERİNİ DÜŞÜNDÜRÜYOR
Türkiye Sigorta Birliği (TSB) tarafından açıklanan 2022 yılı teknik verilerinde trafik sigortasının yılı 11 milyar 694 milyon TL zararla kapattığı ortaya çıktı. Geçen yılın aynı döneminde trafik sigortasında zarar 2,7 milyar TL olmuştu. Bu da zararın bir yılda 4 kattan fazla arttığını gösteriyor
Trafik sigortasında zararın geçen yıla göre 4 kattan fazla arttığına dikkat çeken Ünlem Sigorta Genel Müdürü Gökhan Uçar uzun vadede sigorta şirketlerinin trafik sigortasından çekilme riskinin oluşabileceğine dikkat çekti ve bu sorunu sigorta sektörünün tüm bileşenlerinin birlikte çözebileceğine gönülden inandığını dile getirdi.
11.6 milyar TL ile rekor zarar
Sigorta şirketleri 2022 yılında rekor teknik zarara imza attı. TSB verilerine göre geride bıraktığımız yılının toplam teknik zararı 11 milyar 694 milyon TL olarak açıklandı. 2022’nin ilk çeyreğinde 2.4 milyar TL zarar açıklanmış, ikinci çeyrekle birlikte bu rakam 5.8 milyar TL’ye, üçüncü çeyreğin sonunda ise 7.9 milyar TL’ye çıkmıştı. Geçen yılın aynı döneminde trafik sigortasında zarar 2,7 milyar TL olmuştu. Bu da zararın bir yılda 4 kattan fazla arttığını gösteriyor.
Hasar/Prim oranı %167.9
Rakamlara baktığımızda sigorta şirketlerinin trafik sigortasında geçen yıl toplam 54.4 milyar TL prim geliri elde ettiğini görüyoruz. Oluşan hasarın rakamı ise 77.1 milyan TL olarak ortaya çıktı. Dolayısıyla hasar/prim oranı yüzde 167.9 olurken bu da trafik sigortasında her 100 liralık prime karşılık 170 liraya yakın hasar ödemesi yapmaları anlamına geliyor. Türkiye’de trafik sigortasında faaliyet gösteren 30 şirket var ve bu şirketlerden sadece ikisi bu alanda yani trafik sigortası konusunda kar açıkladı.
Bilanço karlılığını da etkiledi
Trafik sigortasındaki bu zararlar doğal olarak sektörün bilanço karlılığına da yansımış durumda. 2021 yılında sektörün bilanço karlılığı 11.9 milyar TL ve yüzde 11.4 olarak ortaya çıkmıştı. 2022’de ise bilanço karlılığı 18 milyar TL, karlılık oranı yüzde 7.7 oldu. Sektörün aktif karlılığı önceki sene yüzde 2.9 olurken 2022’de bu rakam yüzde 2.4 geriledi.
Trafik sigortası zararları sigortacıları zorlayabilir
Trafik Sigortası’nın zorunlu olması aslında sigortacılar açısından önemli bir artıyken prim miktarının devlet tarafından belirlenmesi bu alanda prim/hasar rakamlarında bir dezavantaj yaratıyor. 2021’e göre 4 kattan fazla artan teknik zararın önümüzdeki yıllarda da bu şekilde devam etmesi bir süre sonra sigortacılar açısından durumu sürdürülebilir olmaktan çıkarabilir. Bu durum şirketlerin trafik sigortası alanında faaliyet göstermemesi riskini de beraberinde getirebilir. Oluşan hasarların tamir ve onarım maliyetleri sürekli artıyor. Trafik sigortasının prim tutarlarının çok yüksek oranda artırılması durumunda ise tüketiciler açısından olumsuz sonuçlar doğuyor. Her durumda trafik sigortası konusunda giderek artan bir sorun mevcut.