SON DAKİKA
Lojistik Perşembe 27 Nisan 2023 02:44

LOJİSTİK AVANTAJIMIZI KULLANAMAZ HALE GELDİK

İMEAK DTO İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk, pandemi döneminde küresel tedarik zincirindeki bozulmanın etkisiyle Avrupa'nın tedarik merkezi haline gelen Türkiye'nin, Çin'in yeniden dünya pazarlarına dönmesi nedeniyle, tedarikçi konumunu korumakta giderek zorlandığını dile getirdi

Lojistik avantajımızı kullanamaz hale geldik

İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi nisan ayı meclis toplantısı meclis salonunda gerçekleştirildi. Toplantıda konuşan Yusuf Öztürk, sözlerine Türkiye tersanelerinde inşa edilen TCG Anadolu Gemisi’nin Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edildiğini hatırlatarak başladı. Öztürk, TCG Anadolu’nun bugün İzmir’de demir atacağını duyurdu.

Navlunlar lehine dengelenme olacak

Küresel deniz taşımacılığında 2022 sonundan itibaren başlayan navlunlarda düşüş eğiliminin hız kestiğini aktaran Öztürk, “Şangay Konteyner Endeksi, 21 Nisan haftasında yüzde 3,4 artarak 20’lik konteyner için 1037 dolara yükseldi. Ancak gemi sahiplerinin verdiği yeni konteyner gemi siparişlerinin toplamda 7,54 milyon TEU ile rekor seviyeye yükselmesi, gemi arz kapasitesinde aşırı büyüme yaratabilir. Konteyner taşımacılığında belirli hatların global çaptakilerin büyük oranda gemileri sürmesi demek navlunların bir miktar daha geriye geleceğini gösteriyor. Hurdaya çıkacak gemiler de var. Gemi sahipleri mümkün olduğunca yavaşlatmaya çalışıyor ama navlunların lehinde bir dengelenme olacak” dedi.

Çin, yeniden pazara döndü

Limanlarda elleçlenen yük miktarının mart ayında gerilemeye devam ettiğini dile getiren Öztürk, “Denizcilik Genel Müdürlüğü’nün açıkladığı istatistiklere göre, toplam yük miktarı yüzde 6,6; elleçlenen konteyner ise yüzde 5,8 azaldı. Pandemi döneminde küresel tedarik zincirindeki bozulmanın etkisiyle Avrupa’nın tedarik merkezi haline gelen ülkemiz, Çin’in yeniden dünya pazarlarına dönmesi, Türk ihracatçısının rekabetçi olmaktan çıkması nedeniyle, tedarikçi konumunu korumakta giderek zorlanıyor. İhracatımızın yüzde 50’sinin Avrupa’ya olduğunu düşünürsek lojistik açısından önemli noktadaydık. Bu avantajı kullanamaz hale geldik. Ümit ediyorum değişir ama ihracatçıların beklentilerinin bir miktar karşılanması gerekiyor” diye konuştu.

Tahıl koridoru yeni darboğazlara neden oldu

Denizcilik Genel Müdürlüğü’nün açıklamasına göre, Tahıl Koridoru’nda bugüne kadar yüzde 30’u Türk bayraklı olmak üzere 901 gemiyle dünyaya 28 milyon tondan fazla tahıl taşındığını hatırlatan Öztürk, “Gemilerin denetlenmesinin geciktirilmesi nedeniyle bu ay içinde İstanbul Boğazı’nda deniz trafiği kilitlenirken, bu koridoru kullanmayan Türk armatörleri de olumsuz etkilendi. Darboğazı aşmak için oluşturulan bir güzergah ne yazık ki yeni darboğazlara neden oldu. 18 Mayıs’ta sona ermesi öngörülen anlaşmanın uzatılıp uzatılmayacağı merakla bekleniyor” diye konuştu.