SON DAKİKA
İŞ DÜNYASI Salı 21 Ocak 2020 02:29

HER ÜLKEYE TİCARET MERKEZİ

Modoko, Masko ve Kayseri OSB öncülüğünde dünyanın her yerinde mobilya AVM'si kurmak için harekete geçen mobilyacılar, ihracatı daha da artırma hedefiyle ilk operasyonu fuar merkezi Dubai'den başlatıyor. Sektör temsilcilerinin Dubai'den sonra ikinci hamlesi ABD pazarı olacak.

Her ülkeye ticaret merkezi

Sedat YILMAZ

Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Başkanı Nuri Gürcan, “Dış ticaretle ilgili dersimizi iyi çalışıyoruz. Özellikle Modoko, Masko ve Kayseri OSB öncülüğünde ABD’ye fuar şeklinde AVM’ler kurma hazırlığındayız” dedi. Yurt dışında fuar ve ticaret merkezi konseptindeki AVM’leri kurmaya Dubai’den başlayacaklarını belirten Gürcan, “Dubai’den sonra ilk hedefimiz ABD pazarı” dedi.

Aralarında MOBSAD ve birçok sektör derneğinin bulunduğu Mobilya Dernekleri Federasyonu (MOSFED) işbirliği ve KOSGEB desteği ile düzenlenen 16’ncı CNR İMOB Uluslararası İstanbul Mobilya Fuarı bugün kapılarını açıyor.  Fuar 26 Ocak Pazar günü sona erecek. Çin, ABD, Almanya, İtalya, Hindistan, Fransa, Brezilya, Malezya, Rusya, Meksika ve Güney Afrika gibi sektörde isim yapmış ülkelerden firmaların yer alacağı fuar 130 ülkeden 750 firma ve bine yakın yabancı alıcı ve tedarikçiyi ağırlıyor.

Büyüklük açısından dünyada üçüncü, Türkiye’de birinci sektör organizasyonu olan fuar açık ve kapalı olarak 65 bin metrekarelik alanda düzenlenecek. 50 bini yabancı olmak üzere 150 bin kişinin ziyaret etmesi beklenen fuarda 2,5 milyar dolarlık bir iş hacminin gerçekleşmesi öngörülüyor. Türkiye’de toplam ihracatta kilo birim fiyatı 1,4 dolar olurken mobilya sektöründe bu rakam 2,7 dolar.

moble-4

Fuar alanları ihtiyaca cevap veremiyor

CNR İMOB Uluslar arası İstanbul Mobilya Fuarı’nı ve sektörü Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Başkanı Nuri Gürcan ile konuştuk. Gürcan, Türkiye genelinde 65 bin firma, direkt 250 bin, dolaylı 600 bin kişilik istihdamı ve 197 ülkeye olan ihracatıyla, kendisi dışında 20 sektörün gelişimine katkı sağlayan Türk mobilya sektörünün yılı yüzde 12 büyüme ile 3,5 milyar dolar ihracatla kapattığını, 2020’de hedeflerinin 5 milyar dolar ihracat olduğunu söyledi.

Bu yılki fuarın ihracatı artırma adına önemli etken olacağını düşündüklerini belirten Gürcan, yurt dışından 1200 alıcı heyetin fuarı ziyaret edeceğini dile getirdi. Gürcan, alım heyetinin tüm konaklama ve ulaşım hizmetlerinin tamamlandığını, fuarın heyetlerin B2B toplantıları, tanışma, ticaret ve bayilik anlaşmalarının bolca yapılacağı bir organizasyona sahne olacağını kaydetti.

Dünya ve bölgesinde önemli bir büyüklüğe erişen mobilya sektörünün Türkiye’de mevcut fuarlara sığmadığını ve en az 100 bin metrekarelik fuarlara ihtiyaç duyduğunu ifade eden MOBSAD Başkanı Gürcan, “Şu andaki mevcut fuarlar kapasite olarak yetersiz kalıyor. Mesela biz bu fuarda yer olmadığı için 5 metrelik yürüme yollarını 3 metreye indirmek zorunda kaldık. Organizasyonun sağlıklı olması ve uluslar arasında sektörü dünyaya tanıtabilmesi ve 2023 hedeflerine ulaşılabilmesi için dünya standartlarında fuarlara ihtiyacımız var. Yeni havalimanı, köprüler, yollar, tüneller yapan Türkiye bu fuar ihtiyacını da giderecektir diye düşünüyorum” dedi.

moble-2

Rusya’da iyi bir trend yakaladık

Türkiye’nin yakın coğrafyasında önemli bir iş potansiyeli olduğuna vurgu yapan ve yakın coğrafyadaki imkanların gerektiği kullanılmadığını belirten MOBSAD Başkanı Nuri Gürcan, “Yakın coğrafyamızda büyük iş potansiyelleri var. Sektörler olarak yakın coğrafyamızdaki potansiyelin sadece yüzde 12’sine ulaşıyoruz. Uzak pazarları unutmadan Rusya, Yunanistan, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Macaristan’ı görmezden gelemeyiz. Yakın coğrafyamızla çalışmak bize çok daha fazla katma değer kazandıracak” diye konuştu.

Rusya’ya ile ilişkilerin gelişmesiyle mobilyada önemli bir trend yakalandığını belirten Nuri Gürcan, İMOB fuarına Rusya’dan çok fazla alıcı beklediklerini, özellikle Rusya’ya yakın Dağıstan, Çeçenistan gibi onlarca cumhuriyetten ve Türk devletlerinden heyetlerin geleceğini söyledi.

İtalyan mobilyasının Rusya’da lider konumda olduğunu belirten MOBSAD Başkanı Gürcan, zengin kesimin İtalyan mobilyasını tercih ettiğini söyledi. Gürcan, “Rusya’da marka ön planda. Bizim Rusya’daki eksikliğimiz, Moskova gibi merkezlerde mağaza açmamak. Gidip taşralarda mağazalar açmışız ve mobilyamızı Ruslara tanıtamamışız. İkincisi İtalyan devleti Rusya’ya yönelik mobilyacılarına ciddi destekler veriyor. Zira Rusya’nın merkezi yerinde 40-50 dolardan aşağı mağaza kirası yok. Türk mobilyası Rusya’da merkezlerde yok ama, Rusya’nın dışındaki diğer ülkelerde İtalyanları yendik diyebiliriz. Rusya çevresindeki cumhuriyetlerde mağazalaştıktan sonra merkezlere biz de inebiliriz” dedi.

Yakın coğrafya ile iş görüşmeleri yaparken Çin gibi uzak diyarlar ile de bağlarını kuvvetlendirmeye çalıştıklarını belirten Nuri Gürcan, 3 yıldır Şanghay’da fuarlara katıldıklarını, 100 milyon dolarlık küçük bir ihracat olmasına karşılık Çin’de ihracatı yüzde 100 artırdıklarını kaydetti.  Gürcan, ayrıca Hindistan pazarıyla da yakından ilgilendirdiklerini belirtti.

moble-3

Mobilyada yeni ihracat hamlesi

ABD ile 100 milyar dolarlık ticaret hacmi anlaşmasında mobilyanın 5 sektörden biri olarak öne çıktığını ifade eden MOBSAD Başkanı Gürcan, Türkiye’nin tarafına düşen 50 milyar doların yüzde 20’sini karşılayabilecek kapasitede olduklarını söyledi. ABD pazarıyla ilgili eyalet ve bölgelere yönelik sektör araştırmaları yaptıklarını belirten Nuri Gürcan, “Dersimize iyi çalışıyoruz. Özellikle ABD’ye bir AVM hazırlığı içerisindeyiz. Modoko, Masko ve Kayseri OSB ile birlikte ABD’de yeni bir ticaret merkezi kurmanın planlarını yapıyoruz” dedi.

MOBSAD Başkanı Gürcan, söz konusu ihracat hamlesinin ilk örneğini Dubai’de prova etmek istediklerini ve bir iki aya kadar bölgede fabrikasyon mobilyacılar, katma değeri yüksek ürün üreten mobilyacılar, ofis içi ve bebe mobilyacıları olarak mobilya AVM’leri oluşturacakları bilgisini verdi.

Söz konusu organizasyonun fuar şeklinde, ticaret merkezi mantığında ve mobilya ihracatçıları organizatörlüğünde gerçekleştirileceğini belirten Nuri Gürcan, “Dubai’den sonra ABD’de yapacağımız mobilya ticaret merkezi Türkiye’de diğer sektörlere de örnek olacak. Biz Dubai’de ve devamında ABD’de başarılı olursak, bu organizasyonu dünyada birçok merkeze yayma hedefindeyiz. Dolayısıyla ABD gibi büyük bir pazarda Çin kadar başarılı olabiliriz. Çin ABD’nin mobilya ihtiyacının yüzde 45’ini karşılıyor. Bunun karşılığı 35 milyar dolar. Şayet mobilyada işlevselliği yükseğe çıkarıp marka ile ABD pazarında derinleşirsek Çin’in başarısını biz de yakalayabiliriz” dedi.

 ABD’ye her ürünü satabiliriz

ABD’nin geniş bir pazara sahip olduğunu ve özellikle mobilya konusunda ciddi harcamalar yaptığını belirten Nuri Gürcan, “Burada 3 milyon dolarlık bir villa alan kişi, villa bedelinin 2-3 katı kadar mefruşata, mobilyaya, iç dizayna para harcayabiliyor. Pazarı iyi etüt edersek mobilyada her segmentte ürünü satabiliriz” dedi.

Türkiye’nin yüksek bir potansiyele sahip olduğunu belirten Nuri Gürcan, “ABD pazarına girdiğinizde tüketime bağlı depolarınız olması gerekiyor. Orada devasa mağazalar var. O mağazaları en kısa sürede ürün bakımından tedarik etmeniz lazım. Orada Türk firmaları var. Daha da çoğalması lazım. Türk mobilyacıları olarak ABD pazarında var olmak için her yolu deniyoruz. ABD, yüksek kalite ürün gamında direkt olarak MOBSAD’ın ilgi alanına giren bir pazar” diye konuştu.

ABD’nin ihtiyaçlarını yakın coğrafyasından karşılamak için Vietnam gibi ülkelere ekonomik destek verdiğini hatırlatan Gürcan, Türkiye’nin de söz konusu desteklerden faydalanma imkanının olduğunu ifade etti.

moble-1

İtalyan markalarına talibiz

Türk mobilya sektörünün dünya markası İtalya ile her yerde rekabet halinde olduğunu belirten MOBSAD Başkanı Gürcan, “İtalya kaliteli ve üst segmentte mobilya üreten bir ülke. İhracatı da yüksek. Ancak yüksek işçilik maliyetleri, malzeme giderleri İtalyanları zorluyor. İtalya’da mobilya çok pahalı. Biz Türkiye olarak kendimizi geliştirdik ve İtalya kalitesine yaklaştık. Onun için dünyanın birçok ülkesinden ciddi rağbet görüyoruz. Bizim girdiğimiz pazarlara İtalyanlar giremiyor. Ortadoğu’da ve Türki cumhuriyetlerde İtalyanları sildik” dedi.

İtalya’ya dahi Türkiye’nin ürün sattığına dikkat çeken Gürcan, İtalya’da devletin mobilya sektörüne ciddi destekleri olmasına rağmen rekabet şartlarının ağırlığı sebebiyle birçok markasını kaybettiğini veya kaybetmek zorunda kaldığını söyledi. Gürcan, “İtalya’da ekonomik kriz sebebiyle fabrikalar kapanıyor, markalar kepenk indiriyor. Bizler bu markaları satın alıp fabrikalarını Türkiye’ye getirebiliriz. Dolayısıyla İtalya’dan marka satın almak için çalışmalıyız. Markalara talibiz. Cazip fiyatlarla yüksek markalı İtalyan firmaları satın alınabilir” diye konuştu.

Üretim ve lojistikte hız kazandık

Türkiye’nin coğrafi olarak bölgesinde 3-4 saatlik uçuş mesafesinde önemli pazarlara sahip olduğunu hatırlatan Nuri Gürcan, “Dünyanın merkezindeyiz. Bunun bilinciyle mobilya üretimi ve lojistiğinde hız kazandık. Türkiye ürün gamında çok farklılaştı. Her ortamda ürün tedariki yapabiliyoruz. Mesela orta-büyük montanlı bir otel yatırımının mefruşatı, halısı, perdesi, mobilya ve aksamlarını en geç 90-100 günde hazır hale getirebiliyoruz. Böyle bir hız dünyada hiçbir yerde yok. İtalyan ve İspanyol rakiplerimiz bu konuda bize yetişemiyor. Kalitemiz de giderek artıyor. Siparişlere çok hızlı karşılık verebiliyoruz ve hızlı teslimat yapıyoruz. Sektör dünyanın her yerinde hatta 10-12 saatlik uçuş mesafesindeki otellerde projeler yapıyor. Bu projeler de ihracattaki gücümüzü artırıyor” diye konuştu. Nuri Gürcan, işlerin daha da hızlanması için özellikle mimarların mobilya sektörüyle birlikte hareket ederek inşaat projelerini ona göre çizmeleri gerektiğini kaydetti.

En önemli ihtiyacımız ara elemanı

Sektörün daha da gelişmesi için kalifiye ve ara elemanlarına ihtiyacı olduğunu belirten MOBSAD Başkanı Nuri Gürcan, “Ara eleman sorununu kısa zamanda çözmek için kolları sıvadık. Milli Eğitim Bakanlığı desteği ile İSO, İTO ve diğer ticaret sanayi odaları meslek okullarında eleman yetiştirmek noktasında büyük bir görev üstlendi. Mesela benim İSO’da bu konuda görevim var. Öğrencinin içindeki düzeni, eksiklikleri, psikolojik sorunlarına varıncaya kadar ilgileniyoruz. Öğrencileri kurumsallaşmış firmalarda eğitimlere tabi tutuyoruz. Bu projede hami olarak çalışıyoruz” dedi.

Söz konusu meslek okulları projesinin yeni eğitim-öğretim dönemi itibariyle başladığını belirten Nuri Gürcan, “Projenin paydaşları MEB’den bir müsteşar, vali yardımcısı, İSO ve İTO’dan başkan yardımcıları. Bizler de meclis üyeleri olarak hamilik yapıyoruz” diye konuştu.

Bir bakıma çırak-kalfa-usta sistemini kurumsallaştırdıklarını ve bilinçli hale getirdiklerini belirten Nuri Gürcan, ailelerin çocuklarını mesleklere yönlendirmelerini de önemsediklerini söyledi.

Mobilyada KDV’de yüzde 8’lik oranın artık kalıcı olduğunu, ancak yine de dikkat edilmesi gerektiğini belirten Gürcan, “Bu oran kayıt dışılığı yok edecek veya aza indirecek. Kayıt dışılık sebebiyle sektörde ciddi haksız rekabet vardı. Şimdi bu da ortadan kalkacak. İstihdam dostu mobilya sektöründeki KDV’nin yüzde 8’de kalması işsizlik sorununa çözüm yolunda destek olacak” ifadelerini kullandı.