SON DAKİKA
Denizcilik Çarşamba 26 Nisan 2023 07:39

GEMİ İNŞASINDA 3 ÜLKE ÖNE ÇIKIYOR

KPMG Türkiye tarafından hazırlanan rapora göre Çin, Güney Kore ve Japonya, yaklaşık yüzde 95'lik toplam pazar payı ile gemi inşa pazarında lider konumda bulunuyor. Gemi inşa pazarının kalan yüzde 5'lik kısmında ise Türkiye, en rekabetçi oyunculardan biri ve özel sipariş üzerine inşa edilen yüksek donanımlı gemilerle öne çıkıyor

Gemi inşasında 3 ülke öne çıkıyor

KPMG Türkiye'nin global ve Türkiye gemi inşa sektörünün son yıllarını değerlendirdiği “Gemi İnşa Sektörel Bakış 2022” raporuna göre Çin ile ABD arasındaki ticaret savaşı, Brexit konusundaki belirsizlikler ve Covid-19 nedeniyle sınırların kapanması, son iki yılda küresel ticaretteki düşüşün ana nedenleri oldu. Pandemi nedeniyle 2020 yılında bir önceki yıla göre yüzde 5,9 düşüşle 12,8 trilyon dolara gerileyen dünya ticaret hacmi 2021 yılı itibarıyla toparlanmaya başladı. 2021 yılında 14,4 trilyon dolar olan dünya ticaret hacminin 2022 yılında 15 trilyon dolara yükseldiğinin tahmin edildiği raporda bu hacmin 2026 yılına kadar yaklaşık yüzde 3'lük büyüme ile 16,8 trilyonluk bir büyüklüğe ulaşmasının beklendiği kaydedildi.

 Pandemi sırasında global çapta keskin bir şekilde düşen deniz ticaretinin ise salgın sonrası dönemde hızlıca toparlanarak önümüzdeki yıllarda yaklaşık yüzde 4 yıllık bileşik büyüme oranı ile büyümesi bekleniyor. 2019 yılında 11,07 milyar ton ticaret hacminin gerçekleştiği dünya deniz ticaretinin 2020 yılında 10,64 milyar tona gerileyen hacmi, 2021 yılında 10,99 milyar tona yükseldi.

 

Çin lider ülke

Rapora göre Çin, Güney Kore ve Japonya, yaklaşık yüzde 95'lik toplam pazar payı ile gemi inşa pazarında lider konumda bulunuyor. İlk 3 ülke, hammaddelerin büyük çoğunluğunu yerel kaynaklardan temin edebilmesi, yüksek tonajlı gemiler inşa edebilmesi ve belirli standartlarda zamanında teslimat yapabilmesi ile pazardaki lider konumlarını koruyor.

 

Gemi inşa pazarının kalan yüzde 5'lik kısmında ise Türkiye, en rekabetçi oyunculardan biri ve özel sipariş üzerine inşa edilen yüksek donanımlı gemilerle öne çıkıyor. Diğer önde gelen ülkeler yüksek tonajlı gemilere odaklanırken Türk gemi yapımcıları daha düşük tonajlı özel gemiler için uygun fiyatlarla kaliteli üretim sunuyor. Türk tersaneleri ve şirketleri düşük tonajlı ve yüksek donanımlı elektrikli ve hibrit gemilerde edindiği bilgi birikiminin yanı sıra Avrupa'ya yakınlığı ve düşük maliyetli iş gücü sayesinde de cazip konumda bulunuyor.

  

Türkiye'de yaklaşık 90 tersane var

Türkiye'de yurt içi ve dışı pazarlara teslim edilen farklı tipte sevk sistemlerine odaklanan yaklaşık 90 tersane bulunduğunun da belirtildiği raporda, sektörde önde gelen oyuncuların ağırlıklı olarak yurt dışı pazarlarına odaklandığına dikkat çekildi. Raporda, Türkiye'deki tersanelerin gruplandığı bölgeler ve sayıları ise şu şekilde sıralandı: İstanbul 41, Yalova 14, Antalya 11, Kocaeli 6, Muğla 6, Trabzon 5, Zonguldak 5, Çanakkale 2 ve Adana 1. Ayrıca 2021 yılı itibarıyla Türkiye'nin gemi endüstrisinde ticari gemilerin oranı yüzde 62,7 iken ticari olmayan gemilerin oranı yüzde 37,3 olarak açıklandı.

Konuyla ilgili değerlendirmede bulunan KPMG Türkiye Strateji ve Operasyonlar Lideri ve Şirket Ortağı Bükre Bektaş, "Bölgesel olarak kümelenmiş çok sayıda tersanenin bulunduğu Türkiye, bu yapısı nedeniyle dünyada nadir bir konumdadır. Türkiye'deki tüm tersaneleri bir hafta gibi kısa bir sürede ziyaret edebilir ve birkaç saatte ise Avrupa'dan tersanelere ziyaret gerçekleştirilebilir” dedi.