SON DAKİKA
Enerji Cuma 09 Eylül 2022 02:34

DOĞALGAZ KRİZİ OTEL REZERVASYONUNU ARTIRDI

İstanbul Ticaret Odası Meclis Üyesi ve Ademhan Gruop Yönetim Kurulu Başkanı Ferhan Ademhan, Rusya'nın Avrupa'ya uyguladığı doğalgaz ambargosu nedeniyle Avrupa ülkesinin doğalgaz zamları ve kesintileri ile karşı karşıya kalacağını, Avrupalıların da çareyi Türkiye'ye gelmekte bulduğunu söyledi.

Doğalgaz krizi otel rezervasyonunu artırdı

Mustafa DENİZ

Türkiye’nin doğal güzellikleri ve tarihsel zenginlikleriyle turizm alanında önemli imkanlara sahip olduğunu söyleyen İstanbul Ticaret Odası (İTO) Meclis Üyesi ve Ademhan Gruop Yönetim Kurulu Başkanı Ferhan Ademhan, “Türkiye, sağlık turizminde göstermiş olduğu ilerlemeye hizmet kalitesini gözeterek devam etmelidir. Bu anlamda sağlık turizmine hizmet eden hastanelerin denetimlerine önem verilmelidir” dedi.

Türk turizmi pandemi sıkıntılarını atlatıyor mu?

Turizm sektörü ya da diğer adıyla bacasız sanayi; ülkelerin gelirlerini arttırıyor, kalkınmalarını sağlıyor. Bu nedenle 2 yıllık pandemi döneminde çok sıkıntılı bir süreçten geçtik. Ancak bu sene çok şükür işler güzel gidiyor. İnşallah devamı da gelecek.

Türkiye'nin cazibe merkezi olmasındaki en önemli unsur nedir?

Türkiye doğal güzellikleri ve tarihsel zenginlikleriyle turizm alanında önemli imkanlara sahip. Son yıllardaki gelişmelerle turizm Türkiye’nin yumuşak gücünün bir unsuru haline geldi. Turizmde yaşanan canlılığı bütün ülkeye yaymak adına turizm potansiyeline sahip olan küçük şehirlerin ulaşım ağı çeşitlendirilmelidir. Türkiye, sağlık turizminde göstermiş olduğu ilerlemeye hizmet kalitesini gözeterek devam etmelidir. Bu anlamda sağlık turizmine hizmet eden hastanelerin denetimlerine önem verilmelidir. Uluslararası arenada faydalanmak adına kongre ve fuar turizmine daha fazla ilgi gösterilmeli. Önemli kongre ve fuarların düzenli bir şekilde Türkiye’de yapılması için gerekli tesislerin sayısının arttırılmasının yanı sıra, pazarlama ve lobi faaliyetlerinin de yapılması gerekmektedir. Son dönemde gerçekleştirilen birçok araştırma, Türk dizilerinin Ortadoğu ve Batı Asya’da olduğu gibi Balkan ülkelerinde de çok ilgi gördüğünü ve bunun turizme olumlu yansımalarının olduğunu göstermektedir. 

En çok hangi ülkelerden turist geliyor?

2022 yılı verilerine göre ilk 6 ayda Türkiye’yi ziyaret eden yabancı sayısı geçen yıla oranla yüzde 185,72 artış gösterdi ve 16 milyon 365 bin 80 oldu. Bu dönemde Almanya 2 milyonu aşkın bir rakam ile ilk sırada bulunuyor. Rusya neredeyse 1 buçuk milyon ziyaretçi ile ikinci sıradayken, İngiltere üçüncü, Bulgaristan dördüncü sırada yer aldı.

Farklı ülkelerden turist gelmesini sağlamak için neler yapılmalı?

İnsan yapısının karmaşık olması, her bireyin farklı istek, ihtiyaç ve beklentilerinin olması, gelir durumunun değişkenliği, içinde büyüdüğü aile yapısının farklılığı, eğitim durumu, ülkenin içeride ve dışarıda sergilediği politik tutumu, gidilecek bölgenin güvenliği ve temizliği, gezilecek destinasyondaki çekim merkezleri ve bunlar gibi daha birçok unsur, turistlerin davranışlarını ve seyahat motiflerini etkilemektedir. Turizm talebi analizleri turistlerin ihtiyaçlarının, tutum ve davranışlarının, fikirlerinin, satın alma davranışlarının ve isteklerinin neler olduğu sorularına yanıt aramaktadır. Bir bölgede turizm talebinin artırılması ve devamlılığının sağlanması etkin bir turizm talebi analizi ile mümkün olabilir. Turizm talebini etkileyen faktörleri ekonomik, toplumsal, psikolojik ve diğer faktörler şeklinde belirtilmiştir. Ayrıca “reklam ve tanıtım”, “boş zaman” ve “turizm bilinci” unsurları da turistlerin seyahatini etkileyen diğer etmenlerdir.

Yunanistan Türkiye’nin rakibi değil

Bölgede en büyük rakip Runanistan olarak görülüyor. Türkiye'nin turizmde Yunanistan'ı geçmesi için neler yapması gerekir?

Yunanistan Türkiye ile rakip sayılmamalıdır. Türkiye’mizi iyi tanıtıp, iyi ifade edip, düzgün programlar ile kültür turizmi, inanç turizmi ve sağlık turizmimiz geliştirilmelidir. Tarihimiz, büyük coğrafyamız, geniş sahillerimiz, modern otellerimiz ve yurtdışına nazaran daha uygun fiyatlarımız ile Yunanistan'ın rakibimiz olma ihtimali yoktur.

Bölgeler kendi tanıtımını yapmalı

Türk turizminin tanıtma çalışmalarını yeterli buluyor musunuz?

Çok açık olan nokta, insanların ülkemizi ziyaret etmeleri için her şeyden önce ülkemizin varlıklarından ve olanaklarından haberdar olmaları gerektirdiğidir ki, bu da turizmi tanıtma faaliyetleri ile sağlanır. Tanıtımdan edilebilmesi beklenen sonuçlar için birbirleriyle doğrudan ilişkili olan siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel alanlardaki tanıtma faaliyetlerinin bütüncül bir yaklaşımla ele alınmaları gerekir. Dünyamızdaki sosyal, ekonomik ve kültürel alanlarda meydana gelen değişmeler, turizm pazarlarında büyük değişikliklere sebep olmuştur. Bu değişmelere paralel olarak yeni bir turizm yaratmak için bölgelerin yaptıkları tanıtma ve pazarlama faaliyetleri hem artmış hem de çeşitlenmiştir. Bu durumda turizmde gerekli verimi alabilmemiz ve de bunu on iki aya yayabilmemiz için bölgelerin kendi aktivite ve özelliklerini belirleyerek doğal bir tanıtım yapmaları ve kendi promosyonlarını temin etmeleri gerekmektedir.

Alternatif turizm için çabalar arttı

Kültür turizminde Türkiye hak ettiği yerde mi?

Kültür turizmi, doğal ve tarihsel kültür varlıklarını, kültürel etkinlikleri ve güncel sanat eserlerini, kültür sanayilerinin sonuçlarını, bazı sosyo-ekonomik olguları turistik bir ürün biçiminde gezginlerin hizmetine sunan bir turizm türüdür. Türkiye’de öteden beri deniz-güneş-kum üçlüsüyle hafızlarda yer edinen kıyı turizmi, ülkemiz turizm politikalarında ana ekseni oluşturmaktadır. Ülkemizde turizm denince akla ilk gelen yerler, kıyı turizminin gelişme gösterdiği Akdeniz ve Ege kıyılarımızdır. Bununla birlikte özellikle 2023 Turizm Stratejisi kapsamında da vurgulanan ülkemizin diğer bölgelerine de turizm faaliyetlerinin yaygınlaştırılması ve çeşitlendirilmesi hedefine uygun olarak kültür turizmi başta olmak üzere alternatif turizm türlerinin ülkemizde geliştirilmesi için son dönemlerde çabaların arttığı gözlemlenmektedir. Örneğin İç Anadolu Bölgesi, ekoturizm ve kültür turizmi gibi alternatif turizm faaliyetlerinin geliştirilebileceği sahaları barındırmaktadır. İç Anadolu Bölgesi gibi diğer bölgelerimizin kültür turizmi bağlamında değerlendirilebilecek kültürel miraslara sahip olmasının yanı sıra, Akdeniz ve Ege bölgelerinde olduğunun aksine turizmin tesirlerini olumsuz anlamda henüz hissetmemiş olması, bu bölgenin pek çok yerinde turizmin başlangıç safhasında olması, bakir sahalara sahip olması, turizmin geliştiği diğer bölgelerimizde yapılan hatalardan ders çıkararak turizm faaliyetlerine yön verilebilmesi ve sürdürülebilir turizm türlerinin geliştirilmesi olanaklarının olması gibi avantajlara sahip olduğu anlaşılmaktadır. Bu avantajların en iyi şekilde değerlendirilmesi gerekir.

Başarı için savaşacağız

İnanç turizmine rağbet var mı?

TGA Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansımız, Türkiye’nin cazibe merkezi olması için mücadele ettiğimiz bir ajansımızdır. Tanıtım eksiklikleri TGA tarafından yeni dönemde çok daha hızlı ve güçlü bir şekilde tanıtılırsa Türkiye’nin sadece deniz turizminden ibaret olmadığını, kültür, sağlık ve inanç turizminde de Türkiye sadece deniz turizminden ibaret olmadığı için kültür, inanç ve sağlık turizminde daha çok çalışıp bu değerlere daha da önem gösterilmelidir. Biz inanç ve kültür turizmindeki güzelliklerimiz ve başarılarımız için savaşacağız çünkü ülkemiz çok daha iyi yerleri hak ediyor.

Türk turizmi ivme kazandı

Turizmde 2022 sonu hedefi ve 2023 beklentileri neler?

Türkiye turizmi eskiye nazaran, TGA kurulduktan sonra güçlü bir ivme kazanarak artıya geçmiştir. 2022 sezonunu inşallah mutlu bir şekilde kapatacağız. Pandemi döneminde artan maliyetlerin ve sektörün geçirdiği sıkıntıları atlatıp, yeni hedeflere koşması için 2022nin başarılı geçeceği ümidindeyiz. 2023’te inşallah görevde olup;  TGA olarak, Türkiye turizminin dünyada iyi anlatılması, tanıtılması ve işletmelerimiz ile sektörle yapacağımız istişareler ile 2023’ün sektör olarak çok iyi bir yıl geçireceğini ümit ediyoruz. Ademhan Grup olarak pandemi sürecinde herkes yatırımdan kaçınırken; biz durmaksızın yatırım yaparak, risk alarak 2 otel daha ekledik. Yine de 2022 yılı için beklentilerimizin üzerindeyiz. 2023 yılı yatırım yılı olacak. Durmak yok çalışmaya devam. Ülkemizi seviyoruz, yatırımdan vazgeçmiyoruz, dövize dönmüyoruz, tarafımızın belli olması için yatırıma devam ediyoruz.  İç Anadolu’da bulunan 13 ilde her ilde bir temsilci seçmek şartıyla; ayda bir toplanıp, TGA yönetiminden önce bölgemiz ve sektörümüzle ilgili görüş alışverişinde bulunup, istişare içinde olup sektörümüz ve ülkemiz için çalışmaya devam edeceğiz. Bu nedenle TGA İç Anadolu bölgesi adayıyız. Çalışmak ve yine çalışmak...

Eksikliklerin giderilmesi için çalışacağız

İTO Dış Ticaret 2. Komitede Meclis Üyeliği için aday olmaya hazırlanıyorsunuz. Meclis üyesi olduğunuzda neleri değiştireceksiniz?

Öncelikle 10 yıldır İstanbul Ticaret Odası’nda olduğumu ifade edeyim. Bu vakte kadar gözlemlediğimiz eksikliklerin giderilmesi için var gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz. Ticaret hayatında edindiğimiz birikim ve tecrübelerimizi İstanbul Ticaret Odası’na da aktaracağız. Özellikle dış ticaret konusunda yeni açılımlar ve yeni bakış açıları getirmeyi hedefliyoruz. Özetle ifade edecek olursak, İstanbul Ticaretini Dünya Ticareti haline dönüştüreceğiz. Üyelerimizle istişare içerisinde olup, öneri ve tavsiyeleri doğrultusunda İstanbul ve ülkemiz için çalışacağız. 

2023 yatırım yılı olacak

Ademhan Group olarak 2022 yılı beklentileriniz ve 2023 yılı hedefiniz neler?

2023 yılının yatırım yılı olacağını söylemiştik. Ademhan Group olarak 2022 yılını dolu dolu geçirdiğimize inanıyorum. Aynı ivmeyi önümüzdeki yıl da sürdürerek; büyük başarılara imza atmaya devam edeceğiz. Şu an bünyemizdeki firmalarımızda 300 civarında personele iş imkânı sağlıyoruz. Turizm benim en çok mutlu olduğum ve huzur bulduğum sektör. Özellikle son 5 yıldır aşkla çalıştığım bu alanda hizmet etmeye devam edeceğim. Bir yandan TGA ile turizm sektörüne hizmet ederken, öte yandan İTO ile sanayi ve ticaret hamlelerimize devam edeceğiz. Durmak yok, yola devam…

Avrupalılar çareyi Türkiye’de buldu

Ademhan, “Rusya’nın Avrupa’ya uyguladığı doğalgaz ambargosu nedeniyle pek çok Avrupa ülkesi, doğalgaz zamları ve kesintileri ile karşı karşıya kalacak. Bu durumdan rahatsız olan ve kışı rahat geçirmek isteyen Avrupalılar da çareyi Türkiye’ye gelmekte buldu. Avrupalılar, Türkiye’de bulunan otel ve kiralık evler için rezervasyon yapmaya başladı. Avrupalı vatandaş ise kışı rahat geçirmek için Türkiye'ye gelmeye karar verdi. Çok sayıda Avrupalı, Türkiye'de bulunan otellere ve evlere kış aylarında kalmak için rezervasyon yaptırmaya başladı” ifadelerini kullandı.