SON DAKİKA
Denizcilik Çarşamba 22 Şubat 2023 02:32

DENİZCİLİKTE REKOR KâRLAR GERİDE KALDI

Konteyner navlunlarında zirveden düşüş yüzde 85'i buldu. Pandemide pik yapan küresel deniz ticareti yüksek enflasyonun getirdiği geçim krizlerinin talebi zedelemesi ve pandemiye bağlı tedarik darboğazlarının açılmasıyla Mart 2022'de gördüğü zirveden yüzde 85 gerilemiş durumda.

Denizcilikte rekor kârlar geride kaldı

Küresel talepteki zayıflık konteyner navlununu düşürmeye devam ediyor. Zirveden düşüş yüzde 85’i buldu. Pandemide pik yapan küresel deniz ticareti yüksek enflasyonun getirdiği geçim krizlerinin talebi zedelemesi ve pandemiye bağlı tedarik darboğazlarının açılmasıyla Mart 2022’de gördüğü zirveden yüzde 85 gerilemiş durumda. Denizcilik verilerini izleyen Xeneta’ya göre Çin’in doğusundan ABD’nin batısına giden standart bir 40ft çelik konteyner navlunu bu ay 1.444 dolardı. 2022 Mart ayında ise aynı konteyner için navlun 9.682 dolar düzeyindeydi.

Ekonomim’de yer alan habere göre, Şanghay Denizcilik Borsası da navlunun 13 Ocak’la biten haftada Şanghay’dan ABD’nin batı yakasına giden 40ft konteyner navlununun 1.378 dolara gerilediğini, bunun Mart 2020’den bu yana bu rotada görülen en düşük navlun olduğunu belirtiyor. Yine Şanghay’dan ABD’nin doğu yakasına navlun ise Haziran 2020’den bu yana görülmemiş bir düzey olan 2.825 dolara kadar geriledi.

Konteyner talebi bu yıl yüzde 2,5 düşecek

ABD’de de harcamalar Mart 2021’de görülen zirveye göre reel olarak yüzde 5,4 düşmüş durumda. Financial Times’da yer alan analize göre enflasyonun hala yüksek seyretmesi ve merkez bankalarının faiz artışlarına devam etmesiyle talebin yılın geri kalanında da zayıf seyrini sürdürmesi bekleniyor.

Denizcilik devi Maersk küresel ticaret için önemli bir gösterge olan konteyner talebinin bu yıl yüzde 2,5 düşüş kaydedeceğini öngörüyor.

Maersk’in kârı 10’da birine düşüyor

Dünyanın en büyük konteyner taşımacılık devleri 2021 ve 2022 yıllarında elde ettikleri rekor kârlara da navlundaki düşüşle birlikte veda ediyor. Maersk, CMA-CGM, Hapag-Lloyd gibi denizcilik grupları yatırımcılarını kârlarının düşeceği konusunda uyardı. Maersk’in 2021’de 20 milyar dolar ve 2022’de 31 milyar dolar olarak açıkladığı faaliyet karı, şirketten geçen hafta yapılan açıklamaya göre 2023’te 2 ila 5 milyar düzeylerine gerileyecek. Kârlarında sert düşüşler yaşanan taşımacılar navlunu desteklemek için sefer sayılarını azaltma yoluna gitmişti. Ancak sefer kesintilerine rağmen sektörün fazla kapasite sorunlarının devam ettiği belirtiliyor.