2024'ÜN İKİNCİ YARISI İTİBARIYLA TOPARLANMA OLACAK
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya, "2022 yılında ortaya çıkan yüksek enflasyon ve 'yaşam maliyeti krizi' ile birlikte Avrupa pazarındaki hazır giyim harcamalarında daralma yaşandı." ifadelerini kullandı.
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya, Daralma 2023 yılında daha belirgin hale geldi ve yıl boyunca da sürdü. Buna bağlı olarak AB ve İngiltere gibi ana pazarlarımızda ihracat geriledi. ABD’de de hazır giyim harcamalarında durgunluk yaşanıyor ve bu ülkeye olan hazır giyim ihracatı da düşüyor. İçerideki maliyet artışları nedeniyle rekabet ettiğimiz ülkelerden daha pahalı hale geldik ve bunun neticesinde rekabetçiliğimiz önemli ölçüde azaldı” dedi.
Hazır giyim sektörünün emek yoğun bir
sektör olduğunu dile getiren Kaya, “Bu nedenle son iki yıldır asgari ücret ve
diğer ücretlerde yaşanan yüksek artışlar sektörümüzün maliyetlerini önemli
ölçüde artırdı. Yine son iki yıldır yaşanan yüksek enflasyon nedeniyle iş gücü
dışındaki diğer mal ve hizmet tedariklerinde de maliyetler üç haneli artışlar
gösterdi. Kurun enflasyonun çok altında kalmasından dolayı da bir maliyet
sorunu yaşanıyor. Bu nedenle kurun enflasyon kadar artmasını talep ediyoruz”
diye konuştu.
"Değişimin etkisi görülür"
Türkiye’de 2023 yılında başlayan ekonomi
politikalarındaki değişimin esas etkilerinin 2024 yılı başından itibaren
göstereceğini düşündüklerini vurgulayan kaya şunları söyledi: “Sıkılaşma
politikaları neticesinde yılın ilk yarısında iç talep önemli ölçüde
yavaşlayacak. Ancak enflasyonda düşüş sağlanırsa yılın ikinci yarısında iç
talep toparlanabilir. Turist harcamaları 2023’te olduğu gibi 2024’te de
kuvvetli olur. Yılın ikinci yarısında ve hazır giyim sektörü için sonbahar-kış
2024-2025 sezonu için ise hareketlenme bekliyoruz. İhracatta ise 2024’ün ilk yarısında durgunluk
sürecektir. 2022 yılında 21,2 milyar dolarlık ihracat yapan sektörümüz 2023’ü
ise olumsuz koşullar nedeniyle 19,6 milyar dolar civarında ihracat ile kapattı.
2024 yılında da bu rakamı korumayı hedefliyoruz. Ana pazarlarımızda
toparlanmayla birlikte Rusya, Körfez Ülkeleri ve Orta Doğu’daki ihracat
artışımızın devam etmesini bekliyoruz.
Öte yandan sektörümüz 2023 yıl sonu
itibarıyla 650 bin kişiye istihdam sağlıyor.
2024 yılında da bu rakamı korumayı hedefliyoruz.”