2024 BEYAZLARI KARA KARA DÜŞÜNDÜRÜYOR
Cumhuriyetin 100'üncü yılı olan ve aynı zamanda 6 Şubat depremleri ile yüzyılın felaketini yaşadığımız, son aylarında ise savaşın acı yüzünü gördüğümüz 2023'ü geride bırakıp 2024'e girmişken, Türkiye'deki şirketlerin bel kemiği niteliğindeki beyaz yakalıların yeni yıla ilişkin düşünce ve beklentileri bağımsız kamuoyu ve araştırma Şirketi AGS Global tarafından bir araştırmanın konusuna dönüştürüldü.
Araştırmaya göre 10 beyaz yakalıdan 6’sı dünya ve Türkiye
adına 2024’ün 2023’ü aratacağını söylerken, enflasyon ve hayat pahalılığı
2024’e de damgasını vurmaya devam edecek.
130 ülkede operasyon yürüten bağımsız pazar ve kamuoyu
araştırma şirketi AGS Global tarafından 26-30 Aralık 2023 tarihleri arasında
online yöntemle gerçekleştirilen araştırma, beyaz yakalıların 2024 yılından
beklentilerini kadraja alıyor. Türkiye’nin önde gelen holding ve kurumsal
şirketlerinde profesyonel hayatını sürdüren 224 beyaz yakalının katılımıyla
gerçekleştirilen araştırmaya göre; her 10 katılımcıdan 6’sı (%60,7) 2024
yılından dünya ve Türkiye adına 2023 yılına kıyasla daha az ümitli olduğunu
söylerken, yeni yıldan ümitli olanların oranı ise %25. 2024
yılında beyaz yakalılara göre Türkiye’nin en büyük sorunları enflasyon ve hayat
pahalılığı (%91,1) olacak. Onu daha
yüksek vergiler (%62,5) ve göçmenler (%55,4) izleyecek. Yeni salgınlar ve
susuzluk ise en gerilerden geliyor. Nitelikli insan kaynağına erişim ve
bölgesel savaşlar diğer sorunlar olurken, susuzluk (%16,1) ve yeni salgınlar
(%12,5) ise son sıralarda kendisine yer buluyor. Araştırmaya göre beyaz yakalıların yarısına
yakını (%48,2) yerel seçimlerden sonra Türkiye açısından her şeyin daha kötü
olacağını düşünürken, iyimserler ise oldukça küçük bir kesim (%8,9) tarafından
temsil ediliyor. %39,3’lük bir kesim ise uzun sayılabilecek bir süre seçim
olmamasını Türkiye açısından olumlu bir süreç olarak kabul ediyor.
Diğer yandan, beyaz yakalıların %39,3’ü enflasyonun ivme
kaybetmesi için2026 yılı sonrasının beklenmesi gerektiğini düşünen
karamsarlardan oluşurken, onu 2024 üçüncü çeyrek (%19,6), 2024 son çeyrek
(%17,9) ve 2025’in ikinci yarısı (%16,1) diyenler izliyor. Diğer yandan,
“Beyazların 2024’e Bakışı” araştırmasına beyaz yakalılar gelecek yıl en çok
yatırım yapmak, spora başlamak, yeni bir hobi edinmek ve iş değiştirmeyi
planlarken, favori yatırım araçları ise altın (%57,1) ve döviz (%53,6) olacak.
Otomobil (%5,4) ve KKM (%1,8) ise portföyde kendisine çok az yer bulacak. Araştırma kapsamında birçoğu aynı zamanda
şirketinde orta-üst seviye yönetici olan beyaz yakalılara şirketlerinin 2024 yılındaki genel eğilimleri
de soruldu ve buna göre iş dünyası duygu barometresi %48,2 ile “fırsatlar için
tetikte”yi gösterdi. Onu iştahlı büyüme yanlıları (%25) ve temkinli bekleyişe
devam (%16,1) diyenler izledi. Araştırma sonuçlarını kamuoyu için değerlendiren
AGS Global Kurucusu ve CEO’su Ahmet Güler, beyaz yakalıların karamsar bakışının
sürdüğünü belirterek, “2023’te Cumhuriyetimizin 100. Yılını kutladık. Bu yıl
aynı zamanda derinleşen enflasyona, yüzyılın felaketi 6 Şubat depremlerine ve
Ortadoğu’daki vahşete de tanıklık ettik.
Şirketlerimizin beyni konumundaki beyaz yakalılar başta enflasyon olmak
üzere bu zorlu yılın sonunda oldukça yorulmuş ve karamsar duruyor. Üstelik
enflasyonun etkisini yitireceği tarih konusunda da çok iyimser değiller.
Yetersiz maaş endişelerini de düşündüğümüzde, bu durum onları başta altın ve
döviz olmak üzere farklı yatırım araçlarına yönlendirecek gibi gözüküyor.
Kariyer konusunda genel eğilim ise birbirine yakın durumda. Finansal sıkılaşma
eğiliminin süreceğini düşündüğümüzde beyazların tüm toplum gibi canının bir
süre daha sıkılacağı açık. Ancak karar vericilere ve özel sektöre düşen,
nitelikli beyin gücüne erişimin bu kadar zor olduğu dönemde bu cevheri
küstürmemek ve başta maaş, özlük hakları ve aidiyeti besleyecek yaklaşımlarla
sorunlarına kulak vermek olacaktır. Ancak bu sayede 2024’ün karamsar havasını
bir nebze olsun dağıtabilmek mümkün” sözlerini kullandı.